بررسی میزان ضرورت و علاقه ی دانشجویان رشته دامپزشکی نسبت به اضافه شدن واحد درسی بیوانفورماتیک در برنامه درسی مقطع دکتری حرفه ای
کد مقاله : 1055-5VBS
نویسندگان
امیرسجاد جعفری *1، مهدی جهانتیغ2، سحر اسدالهی زوج3، فاطمه کیخا فرزانه3
1دانشکده دامپزشکی-دانشگاه زابل-زابل-ایران
2گروه علوم درمانگاهی، دانشکده دامپزشکی، دانشگاه زابل، زابل، ایران
3دانشکده دامپزشکی، دانشگاه زابل، زابل، ایران
چکیده مقاله
بیوانفورماتیک علمی است که به کاربرد علوم کامپیوتر برای مدیریت ، ذخیره و تجزیه و تحلیل اطلاعات زیستی می پردازد. بیوانفورماتیک می تواند در زمینه های زیادی در علم دامپزشکی مورد استفاده قرار گیرد که می توان به مواردی از جمله تولید اطلاعات زیستی برای محققین، آنالیز داده ها، پیش بینی ساختار ها و توالی ها و واکنش ها و کاربرد های آزمایشگاهی اشاره کرد. هدف از این تحقیق بررسی میزان علاقه دانشجویان دامپزشکی به رشته بیوانفورماتیک و ضرورت اضافه شدن آن به عنوان واحد درسی اجباری در برنامه درسی رشته دکتری عمومی دامپزشکی است. این پژوهش در میان 168 نفر از دانشجویان دانشگاه های سراسری دامپزشکی شرق کشور (زابل،مشهد،کرمان) و از طریق پرسشنامه صورت پذیرفت. بررسی حاضر نشانگر آن بود که علاقه و ضرورت اضافه شدن واحد درسی بیوانفورماتیک به برنامه درسی رشته دامپزشکی (به صورت واحد اجباری) در میان دانشجویان به صورت معنا دار وجود دارد. این علاقه مندی و ضرورت در گروه های جنسی مرد و زن، ترم های تحصیلی متفاوت و علاقه مند به ادامه تحصیل یا عدم علاقه به ادامه تحصیل تفاوت معنی داری نشان نداد. این امر می تواند بیانگر احساس نیاز به این رشته و علاقه مندی برای یادگیری آن در طیف های متفاوت دانشجویان باشد.
کلیدواژه ها
بیوانفورماتیک، دامپزشکی، ضرورت، علاقه، واحد درسی
وضعیت: پذیرفته شده